سجاد شرافتی؛ دکتر نرجس غفورنیا
چکیده
مطالعه حاضر تلاشی در جهت بررسی ارتباط بین سیستم خودکار انگیزشی، توانایی درک مطلب، و جنسیت زبان آموزان انگلیسی در ایران میباشد. 70 شرکت کننده مذکر و مونث در سطح متوسط در موسسه شکوه در کاشمر–ایران به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه یک پرسشنامه مربوط به سیستم خودکار انگیزشی مستخرج از کارYan (2011) و یک آزمون درک ...
بیشتر
مطالعه حاضر تلاشی در جهت بررسی ارتباط بین سیستم خودکار انگیزشی، توانایی درک مطلب، و جنسیت زبان آموزان انگلیسی در ایران میباشد. 70 شرکت کننده مذکر و مونث در سطح متوسط در موسسه شکوه در کاشمر–ایران به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه یک پرسشنامه مربوط به سیستم خودکار انگیزشی مستخرج از کارYan (2011) و یک آزمون درک مطلب زبان انگلیسی میباشد. این پرسشنامه شامل 61 سوال بر اساس مقیاس 6 گانه Likert میباشد که از گزینه های کاملا موافقم تا کاملا مخالفم را دربرمیگیرد. آزمون درک مطلب زبان انگلیسی از چندین متن در وب سایت مخصوصVOA مستخرج شده است. اطلاعات به دست آمده از طریق آنالیزهای توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده وارد برنامه SPSS 22 شد و سپس با آزمون های مختلف از قبیل Shapiro-wilk T T-test, Leven's Test مورد بررسی قرار گرفت. یافته های این تحقیق ارتباط مثبتی بین سیستم خودکار انگیزشی و توانایی خواندن و درک مطلب نشان داد و همچنین ارتباط منفی بین سیستم خودکار انگیزشی و جنسیت فراگیرنده ای زبان انگلیسی نشان داد. این یافته ها دارای پیامدهای آموزشی مفیدی برای مدرسان زبان انگلیسی و نویسندگان مطالب درسی میباشد که میتواند در برنامه های تربیت دبیر مورد نظر قرار بگیرد.